Binnenkijken bij Studio Hans Op de Beeck

Hans Op de Beeck is een artistieke duizendpoot met internationale faam. Hij stelt wereldwijd tentoon. Achter zijn indrukwekkende producties staat een stevig en veelzijdig team, aangevoerd door coördinator Ann Marcelis. Zij organiseert het reilen en zeilen van Studio Hans Op de Beeck en bewaart nauwkeurig het overzicht, onder meer over een groot aantal internationale expo’s en producties. We trokken naar Hans’ studio in Anderlecht en luisterden hoe Ann dat aanpakt.

 

 

Hans Op de Beeck maakt heel divers werk, waarin zijn totaalinstallaties een bijzondere plaats innemen. In november maakte hij zijn regiedebuut in de opera. Met ‘Hertog Blauwbaards burcht’ dat in Stuttgart in première ging, verraste Hans het publiek met een doorwaadbare installatie.

 

Het spreekt tot de verbeelding hoe jullie een productie als ‘Hertog Blauwbaards Burcht’ opbouwen in het buitenland. Hoe verloopt dat?

Ons team is met camions en opleggers naar Stuttgart vertrokken. De installatie hebben we ter plaatse opgebouwd, met vier man in vier dagen tijd. De steiger hebben we in een extern atelier voorbereid. In onze vaste studio in Anderlecht hebben we dan weer de sloepen, boeien en touwen bij elkaar gezocht. Vervolgens moest alles zwart gemaakt worden. Het team van de opera heeft de waterbassin en de onderbouw voorbereid. De bomen, het zand en de rotsen hebben hebben we ook ter plekke verzameld. Hoewel we ook enkele geschikte rotsen in de stock van de opera ter plaatse vonden (lacht).
 

Hertog Blauwbaards Burcht

 

 

Is dit de eerste keer dat jullie een installatie van die omvang opbouwen?

Neen, daar zijn we al een hele tijd mee bezig. Ook ‘The Collectors House’ (2016) hebben we zelf uitgevoerd. Het is een installatie van ongeveer 250 vierkante meter, waar je door kan lopen. We namen een volledig uit sculpturen opgetrokken bibliotheekgebouw onder handen. We hebben dus wel flink wat ervaring. Hans heeft ook permanente installaties in Japan. Een voorbeeld is ‘Location 5’; een levensgroot wegrestaurant in Towada Art Center. Daar komt jaarlijks een groot aantal bezoekers over de vloer.

 

Hoe gaat dat in zijn werk, zo’n installatie aan Japan verkopen?

Het wegrestaurant werd eerst geëxposeerd op een biënnale. De mensen van Towada Art Center lieten ons weten dat ze interesse hadden en zo begonnen de onderhandelingen. Het team gaat dan naar Japan om het werk voor te stellen. Daar maakten ze een paviljoen op maat, waar we later de installatie in opbouwden. Het ‘wegrestaurant’ is helemaal door onze studio gebouwd. Het tafereel toont een vals perspectief dat verschaalt naar achteren toe. Het lijkt een eindeloze autoweg, terwijl het werk in totaal ‘slechts’ 24 meter lang is. Zo’n effect krijg je door de verlichting vooraan op ware grootte te plaatsen en de lichtjes op het einde kleiner te maken. Dat zijn we stuk voor stuk ter plaatse gaan opbouwen. Ook ‘The Collectors House’ is gekocht en komt in Towada terecht. Als het paviljoen waarin het werk komt te staan klaar is, gaat ons team terug naar Japan om het werk te installeren.

 

 Location 5

 

Het werk van Hans vindt wereldwijd zijn weg, van Japan tot New York.

We werken met een aantal vaste galeries. In februari vindt er een grote tentoonstelling plaats in Marianne Boesky, onze galerist in New York. Begin maart openen we een andere grote tentoonstelling in Kunsthalle Krems in Oostenrijk, met daarna een soloshow in onze galerie in Wenen. Onze tentoonstellingen vinden bijna allemaal in het buitenland plaats. We maken wel plannen voor een Belgische overzichtstentoonstelling in 2020. Er zit ook een theaterproductie aan te komen in samenwerking met Blindman. Hans schrijft een monoloog, die zal worden gebracht door Dirk Roofthooft.

 

Een sterk team achter zo’n veelzijdige kunstenaar lijkt me onontbeerlijk.

Natuurlijk zijn er producties waarbij we samenwerken. Maar in de studio is iedereen ook met zijn eigen ding bezig. Daarom houden we wekelijks een gezamenlijk overleg. Dat gebeurt met alle projectverantwoordelijken en Hans, als de situatie dat toelaat. Er is ook een productieoverleg waar Hans niet bij hoeft te zijn. Daar bekijken we de weekplanning van iedere medewerker.

 

Hans is vaak in het buitenland. Sta je dagelijks in contact met hem?

We houden inderdaad veel contact van op afstand. Ook de productieassistenten mailen hem geregeld met updates. Naar bepaalde activiteiten ga ik in zijn plaats, zoals recent voor een nieuwe dansproductie die in Guttenberg in première is gegaan. Hans ontwierp de kostuums en een decor voor die productie. Ik heb enkele opvolgingsmeetings in zijn plaats gevolgd. Dan stuur ik foto’s door en stem ik even met hem af. Hoe langer je voor Hans werkt, hoe meer je aanvoelt of het goed zit of niet.

 

 

 

Hoe is het om als assistent aan de slag te zijn bij Hans Op de Beeck? We vroegen het aan Nicolas Keppens. Je leest het interview in Kunstletters #004. Meer info

 

The Collector's House

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT

Please reload

Kunstletters is een uitgave van Kunstwerkt.