Beelden die trillen tussen verf en korrel: Martin Streit

Of de Duitse kunstenaar Martin Streit (°1960) nu olieverf op een canvas aanbrengt of met een eigengemaakte camera obscura vluchtige beelden vastlegt, telkens gaat het hem om één ding: zijn passie voor licht uitdrukken. ‘Ik wil beelden maken als een zachte droom’, zo drukt hij het zelf uit.

 

 

De nomadische galerie Esther Verhaeghe toont in het Brusselse kunstenhuis Hangar Art Center zowel oliewerken op doek als recente foto’s. Martin Streit studeerde af als schilder aan de Academie voor Schone Kunsten van Munster. In zijn schilderijen lijken objecten te zoeken naar hun plek op het doek. Voorkanten en profielen, hoeken en platte oppervlaktes van de objecten zijn voorwendsels om het licht te laten vibreren.

 

 

 

Sinds 2010 maakt Streit ook gebruik van een camera obscura. De aanleiding was een expo in het Field Institute in Hombroich, waar hij een eigenaardige ruimte ter beschikking krijgt: een ‘tunnel’ van 48 meter lang op 2,5 meter hoog. Streit besluit om een camera obscura te bedenken die haast even lang is en waar je in kan stappen. De eerste foto die hij met dit apparaat neemt, bezorgt hem een zeer aangename schok: het beeld leunt heel  dicht aan bij zijn schilderijen.

Sindsdien heeft de kunstenaar voortdurend het proces verbeterd. Hij bouwt volgens hetzelfde principe een ‘Lichtkammer’, die hij overal opstelt. Hij legt beelden vast van voorbijgangers, architectuur of stillevens. Zijn foto’s van de gevel van de kathedraal van Keulen roepen herinneringen op aan de verschillende versies die Monet maakte van de kathedraal van Rouen.

 

Het wazig effect die de camera obscura veroorzaakt, dompelt de beelden onder in poëtische mist. De afgebeelde figuren lijken nog niet of niet meer in focus, verdwijnen al of weigeren zich te tonen. Tegenover dat gebrek aan scherpte staan erg sterke kleuraccenten: een dieprood kleed van een passerende vrouw, de mysterieus blauwe gevel van een tolhuis aan de grens tussen de voormalige beide Duitslanden. Telkens baden zijn beelden in een zacht vibrerend clair-obscur. Het stoort Streit ook niet dat dit floue accent het werk helemaal gaat typeren. 'Techniek is niets, vertelt hij. ‘Waar het me om te doen is, is het maken van een beeld. Ik hou ervan dat die beelden niet zo concreet zijn, niet zeer beschrijvend. Je moet de realiteit niet te duidelijk uitspreken. Het is zoals een zachte droom.’

 

Martin Streit - Poésie De Lumière

Hangar-Art Center, Elsene

Tot 7 oktober 2017

www.estherverhaeghe.com

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT

Please reload

Kunstletters is een uitgave van Kunstwerkt.