Hier en nu voor de eeuwigheid: schilderijen van Max Selen

24/4/2017

Nog elke dag is de inmiddels 85-jarige Max Selen in zijn atelier aan de slag. Een grenzeloze gedrevenheid en een verslavende innerlijke drang houden hem productief. Zijn inspiratie sprokkelt Selen bijeen tijdens ontelbare reizen naar alle hoeken van de wereld. Nu eens botst hij op enkele spelende kinderen in Nepal, dan weer merkt hij een gesluierde Berbervrouw of een norse Namibiër op. Maar ook het leven op de zeedijk biedt een schat aan beelden. Vanuit een appartementsvenster
portretteert hij mensen in hun alledaagse activiteit: wegdommelend op een bankje, kuierend over de zebrastrepen op de straathoek… Het zijn zorgeloze ‘hier en nu’ momenten die Selen voor de eeuwigheid vastlegt op doek.

 

Atlantic City, 2015, olieverf op doek, 120 x 140 cm


Selen fotografeert en zet die beelden om in intrigerende olieverfschilderijen. Maar vóór de verf uit de kast komt, manipuleert hij zijn digitale foto’s. Soms versmelten meerdere foto’s tot één geheel, dan weer zet hij beeldfragmenten in negatief om. Op die manier maakt hij een fictieve wereld, waar de kleuren niet meer beantwoorden aan de werkelijkheid. Het groene gras wordt rood, de schapenwolkjes vormen plots een dreigende achtergrond. Midden in dat landschap vinden we telkens weer de mens, vaak van op de rug in beeld gebracht. Zo kijk je met het personage mee naar het fascinerende, maar soms ook dreigende mysterie dat Selen heeft gecreëerd. De echte alchemie ontstaat als Selen met olieverf en doek aan de slag gaat om te komen tot schilderijen die de verbeelding volop aan het werk zetten.

 

Atlantic City, 2015, olieverf op doek, 120 x 140 cmDead End, 2000, olieverf op doek, 110 x 130 cm

 

Max Selen - The inverted view
Art Center Hugo Voeten, Herentals
Tot 24 juni 2017
www.artcenter.hugovoeten.org

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

RECENT

Please reload

Kunstletters is een uitgave van Kunstwerkt.